Tuesday, November 18, 2014

TIPS BREASTFEEDING - Simple basic but POWER

Kali ni nak share pulak tips breastfeeding yang simple. Dulu memang tak tahu dan tak ada ilmu untuk BF. Rupa-rupanya senang aje. Duit susu pun jimat. Hai.....susu sekarang berapa hinggit satu tin? Mau seminggu setin. Kalau BF, free of charge. Banyak khasiat pulak tu. Roommate  pun makin sayang......Hmmmph....ni salah satu kebaikannya sebab sayang kan duit room mate la ....uhuk uhuk uhuk.

Jom sedut ilmu simple breastfeed....  

1. Kerapkan Pam Susu

Ikut konsep 'Supply & Demand’. Make sure pam sampai kosong setiap 2-3 jam. Lagi kerap kita pam, lagi banyaklah susu yang terhasil. Macam tangki air rumah....dah kosong, air akan diisi semula hinggalah tangki air tu penuh.
Untuk ibu yang bekerja, pilih 3 waktu untuk pam susu. Sebelum pergi kerja, semasa lunch hour, dan sebelum pulang ke rumah dari pejabat. Hmmmph...ada aje pam susu versi freestyle yang tidak berbunyi. Pam susu jenis ini membolehkan ibu untuk pam sambil buat kerja tanpa disedari oleh sesiapa!
2. Banyakkan Minum Air
Salah satu komponen utama susu ibu adalah air. Jadi nak tak nak ibu perlu minum banyak air, sebaiknya air yang berunsur kalsium seperti milo, horlicks dan air susu sendiri. Air suam pun okay. Kerap minum air juga membantu ibu untuk kekal hydrated. Bila ibu kekal hydrated, ibu akan kekal cergas bertenaga, susu pun makin mudah nak flow. Psssttt...Tahu tak air boleh membantu untuk kuruskan badan? Apa lagi...jangan lupa minum air banyak. Setiap 30 minit amalkan at least 4-5 teguk.
3. Pastikan Anda Sentiasa Ceria
Penghasilan susu berkait rapat dengan penghasilan hormon oxytocin. Hormon oxytocin ini hanya boleh dihasilkan bila ibu ceria dan sentiasa tersenyum 
Hormon oxytocin akan seterusnya merangsang penghasilan hormon prolaktin, yang juga digelar sebagai hormon keibuan. Hormon oxytocin + Hormon prolaktin bantu merangsang penghasilan susu melimpah-ruah.

Set Penyusuan Shaklee (Milk Booster) :
1. ESP
2. Alfalfa
3. Vitalea
4. B Complex
5. Vitamin C
6. Ostematrix


Jom bantu ibu-ibu seramai boleh untuk menyusukan anak hingga 2 tahun.
SMS/ Whatsapp/ Telegram saya @ 01137007328 (Tun Azah)



No comments:

Post a Comment